AdWords – Licitare CPC sau CPM?

Update cu rezultatele testului (18 iulie 2010)

Observatii:
Campania la licitare CPM a pornit prima, campania la licitare CPC pornind cu 2 ore mai tarziu (cel putin asa s-au observat afisarile anunturilor in cont).

Anunturile de tip imagine nu au fost aprobate in timp util, deci campaniile au rulat numai cu anunturile de tip text. Costurile nu au fost optimizate in timpul campaniei, fiind campanie de test am vrut sa vad ce valori se obtin daca bugetul ne permite sa platim “oricat” pe clic/mia de afisari. Am luat in considerare un CPC maxim de 4 RON si un CPM maxim de 8RON. Dupa cum se va vedea din rezultate, cele doua valori au dus la aprox acelasi CPC.

Bugetul fiecarei campanii a fost de 60RON/zi. Durata campaniei a fost de 2 zile, cred ca a fost de ajuns pentru a ridica un semn de intrebare.

Rezultatele testului au fost suprinzatoare:

Campanie Nr de impresii Nr de clic-uri CTR CPC mediu platit/echivalent (RON) CPM mediu platit/echivalent (RON)
Licitare CPM 54288 51 0.09% 2.62 2.47
Licitare CPC 107963 40 0.04% 2.98 1.1

Dupa cum se observa, din punct de vedere al indicatorilor si a performantei, campania CPM a mers mult mai bine decat cea CPC. Pretul platit pe clic a fost mai mic cu 12%. CTR-ul a fost de doua ori mai mare. In acelasi timp numarul de impresii a fost mult mai mic (de 2 ori) decat cel al campaniei CPC.

Ca urmare, surprinzator, dar la prima vedere pare ca o campanie CPM pe destinatii de plasare va aduce traficul dorit la un pret mai mic si cu indicatori de performanta mai buni decat o campanie CPC (importanti pentru istoria contului care influenteaza pretul platit).

O posibila explicatie ar fi expandarea anunturilor de tip text in slot. Alta explicatie ar fi felul in care se calculeaza scorul de calitate pentru campaniile pe destinatii de plasare.

Bineinteles, nu va sugerez sa luati rezultatul acestui test ca si adevar absolut. Perioada testului a fost scurta si fiecare domeniu este diferit.

Daca sunteti insa interesati de promovare pe reteaua de continut, nu ar trebui sa neglijati campaniile CPM.


PS. Reteaua de continut este creata in mod special pentru display – este posibil sa aiba prioritate campaniile CPM vs cele CPC??? Felul in care au inceput campaniile si performanta lor ar sugera asta. Ar fi o intrebare interesanta pentru cei de la Google…

Versiunea originala a postului – Explicatia testului

Hai sa incepem cu o intrebare :).

Alegem plata la CPC sau la CPM pentru campaniile AdWords pe reteaua de continut?

Raspunsul la prima vedere este simplu: in functie de obiectivul campaniei. Daca obiectivul este awareness-ul, branding-ul, vizibilitatea, campaniile CPM asigura acest lucru, pentru ca vom plati pentru numarul de afisari. Daca obiectivul este a aduce userii pe site (traficul), in campaniile CPC vom plati pentru traficul pe care il primim. In esenta, modificarea este doar la ce platim, tinand cont ca reteaua de continut este folosita in mod special pentru branding si awareness, in Romania aducand rezultate mai slabe pentru conversii.

Teoretic, sistemul ar trebui sa optimizeze bugetul astfel incat sa obtinem ceea ce dorim: impresii la CPM si clic-uri la CPC.

De curiozitate, pentru a vedea care tip de licitare este mai eficienta, haideti sa rulam un test. Doua campanii pe aceeasi pagina de destinatie, cu aceleasi anunturi – mesaj si formate, targetate pe aceleasi site-uri (ca sa fiu sigura ca pozitionarile anunturilor pe pagini sunt similare). Campaniile vor rula in aceeasi perioada de timp cu acelasi buget. Nu m-am hotarat cate zile – pana nu mai am bani :).

Targetari pentru ambele campanii: reteaua de continut numai pe site-urile precizate; Romania; limbile romana si engleza, toate dispozitivele; programarea anunturilor: 24 ore, orice zi a saptamanii

Max CPC bid pentru campania CPC: 4RON
Max CPM bid pentru campania CPM: 8RON

Valorile sunt uriase pentru a fi siguri ca avem cat de multe impresii/clic-uri dorim si pentru a asigura vizibilitatea anunturilor initial.

Anunturile care ruleaza sunt de tip text si imagine (336×280, 728×90, 120×600, 300×250, 160×600). Mesajele le vedeti mai jos. Sper ca anunturile de tip imagine sa fie aprobate in timp util pentru inceperea campaniei.

Site-urile pe care ruleaza campania au fost selectate cu instrumentul de sugerare de destinatii de plasare. Bineinteles, in functie de site-uri voi adauga/sterge destinatii de plasare in decursul campaniei.

Rezultatele le vom vedea la sfarsitul campaniei ca update la acest post.

Asteptari de rezultate: CTR mic dat fiind ca anuntul este pentru cunoscatori. Campania CPM va avea un CTR mai bun datorita expandarii anunturilor text.

La poll-ul cu intrebarea Ce model de plata folosesti mai des in campaniile AdWords pe reteaua de continut? rezultatele sunt cele mai jos. La al treilea raspuns: CPA, daca pot activa Conversion Optimizer nu a fost nici un raspuns pozitiv.

Explicatii pentru incepatori:

Dupa cum bine se stie, sistemul de advertising PPC Google AdWords are doua tipuri de modele de licitare pentru campaniile targetate pe reteaua de continut: CPC (cost per clic) si CPM (cost la mia de afisari).
In licitarea CPC se plateste atunci cand userul da clic pe anunt, si noi precizam in cont care este pretul maxim pe clic pe care suntem dispusi sa-l platim.
In licitarea CPM se plateste la mia de afisari ale anunturilor, si noi precizam pretul maxim pe mia de afisari pe care suntem dispusi sa-l platim.

One thought on “AdWords – Licitare CPC sau CPM?

  1. Pingback: Ce-ar fi daca… nu am face seo? - Seogan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *