Review de carte – Don’t make me think (Steve Krug)

Prima carte a lui Steve Krug pe care am citit-o. Cand am luat cartea in mana am crezut ca o sa ma invete ceva mai multe despre cum sa gandesc un site si un design pentru useri. Nu am fost dezamagita :).

Scopul cartii este sa ne ajute sa construim website-uri care sunt usor de folosit de catre useri.

Usor de citit. Stil ironic si amuzant. Scurta, se poate citi in 3-4 ore pe avion. Exemple destule ca sa intelegi ce sa iei in considerare cand construiesti un site.

Pentru cine este de folos? Pentru cei care nu stiu mai nimic despre uzabilitate si vor sa inteleaga cum sa deseneze un site pentru useri. Pentru cei care nu-si permit sa angajeze o firma sau sa plateasca mult pe teste de uzabilitate la crearea site-ului sau ulterior, pentru optimizarea lui. Te ajuta sa-ti pui la punct o strategie pentru crearea unui site, de la design-ul paginii home, navigare pana la cum sa scrii continutul pentru useri.

Adica? (mai jos cuprinsul in engleza in cateva comentarii la capitolele cele mai interesante)

– Principalele reguli ale uzabilitatii 🙂
– Cum folosesc userii un site
– Cum sa desenezi un site pentru useri
– Cam cum ar trebui sa (nu) scrii pentru web
– Ce sa testezi (in mare) pe home page
– Cum sa testezi ce ai desenat sau ai creat (foarte rapid) cu userii

Cartea lui Krug mi-a adus aminte cat de importanta este strategia de la baza creerii unui site; cat de usor ne putem pierde in detalii uitand ce este important pentru useri. O consider o lectura obligatorie pentru cei care lucreaza in promovare online.

Cuprins:

1. Don’t make me think!
Krug’s First Law of Usability

Prima lege e uzabilitatii, conform lui Krug, este “Don’t make me think”. Desi a gasi lucrurile usor (la 2 clic-uri distanta), a fi consistent sau a vorbi pe limbajul userilor sunt lucruri importante, totusi nu atat de importante cu a ajuta userul sa nu aiba semne de intrebare cand priveste pentru prima oara o pagina web.

2. How we really use the web
Scanning, satisfacing, and muddling through

Pornind de la prima lege a lui Krug, este clar care este urmatorul punct al discutiei: Cum gandesc userii ca sa nu ii punem sa gandeasca? :).
— Userii nu citesc. Userii scaneaza paginile. Mai important, le scaneaza in functie de obiectivul pe care il au. Pe o pagina a unei companii aeriene, iti sare ochi butonul de rezervare daca vrei sa-ti cumperi un bilet de avion, sau butonul de login in contul de user, daca vrei sa verifici cate mile ai in cont (pentru a cumpara un bilet folosind milele).
— Pe web, nu alegem cea mai buna solutie, o alegem pe cea care ne satisface cel mai mult pe moment. Cu alte cuvinte, luam prima cale care ni se pare ca ne va duce acolo unde ne dorim. De ce se intampla asta??? Pentru ca pe web, suntem tot timpul pe graba; nu conteaza foarte mult daca gresim; daca ceva nu merge bine, avem un buton de Back, nu???
— Pe web, nu incercam sa aflam cum functioneaza lucrurile, pur si simplu le folosim. Cel mai bun exemplu pentru asta, este faptul ca tiparim numele unui site in Google, in loc sa il punem direct in bara de adrese.

3. Billboard Design 101
Designing pages for scanning not reading

Stiind cum gandesc userii, cum le desenam??? Reguli de baza:
— Sa creezi o ierarhie vizuala. Textul cel mai mare, este cel mai important, nu?!! Lucrurile care sunt in legatura logica, ar trebui sa fie legate si vizual (ca in ziare, unde coloanele unui articol sunt separate astfel incat stim ca fac parte din aceeasi poveste)
— Sa profiti de conventii. Userii deja le cunosc si le va fi usor sa le recunoasca. Toti cunoastem semnul Visa, sau semnul de shopping cart.
— Separa paginile in zone clar definite, astfel incat ei sa poata recunoaste rapid unde este informatia de care sunt interesati
— Ce este clicabil ar trebui sa fie usor observat. Linkurile, butoanele, actiunile clicabile ar trebui sa fie foarte usor de observat. Altfel userul se pierde si nu stie ce sa faca.
— Redu “zgomotul” vizual. Unii useri nu au nici o problema cu pagini pline de informatie, dar cei mai multi au.

4. Animal, vegetable, or mineral?
Why users like mindless choices

A doua regula a lui Krug: “Nu conteaza de cate ori trebuie sa dau clic, atat timp cat fiecare clic este o alegere intuitiva.”

Userilor le plac alegerile intuitive. Prima oara cand am auzit aceasta idee: Userilor nu le pasa cate clic-uri dau atat timp cat aceste clic-uri sunt usor de facut. Intre a da 2 clic-uri, care sunt dificil de inteles (ca si actiune – unde ma directeaza acel link) si mai multe clic-uri care sunt clare ca si actiuni, userul o va alege pe cea de a doua.

5. Omit needless words
The art of not writing for the web

A treia regula a lui Krug: “Scapa de jumatate din cuvintele fiecarei pagini, apoi scapa de jumatate din ce a mai ramas. ”

O propozitie nu ar trebui sa contina cuvinte nenecesare, un paragraf nu ar trebui sa contina propozitii nenecesare, exact asa cum un desen nu ar trebui sa aiba linii nenecesare iar un motor nu are nevoie de parti in plus :).

6. Street signs and Breadcrumbs
Designing navigation

Daca vizitam un website si nu putem gasi ce cautam sau cum este site-ul organizat, probabil nu vom sta mult pe acel site. Probabil nici nu ne vom mai intoarce. Cand vizitam un website, de obicei cautam ceva (poate fi inconstient). Prima reactie va fi de a decide daca o sa cautam informatia sau o sa ne “plimbam” prin jur. Daca hotaram sa ne “plimbam”, sigur o sa o facem incercand navigatia.

Restul o sa va las sa descoperiti singuri. Merita!!!

7. The first step in recovery is admitting that the Home page is beyond your control
Designing the home page

8. “The Farmer and the Cowman Should Be Friends”
Why most Web design team arguments about usability are a waste of time, and how to avoid them

9. Usability testing on 10 cents a day
Why user testing – done simpy enough – is the cure for all your site’s ills

10. Usability as common courtesy
Why your Web site should be a mensch

11. Accesibility, Cascading Style Sheets, and you
Just when you thin you’re done, a cat folatss by with buttered toast strapped to its back

12. Help! My boss wants me to ______________
When bad design decisions happen to good people

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *