SEO pentru Facebook

La prima vedere, probabil ca va imaginati ca voi scrie un post despre cum sa optimizati pagina sau profilul de Facebook pentru a apare in paginile cu rezultate ale motoarelor de cautare. Pe aproape, dar departe. Datorita traficului care exista pe Facebook, m-am gandit ca ar fi folositor sa scriu despre cum sa-ti optimizezi pagina sau eventual profilul personal pentru a apare la cautari facute pe Facebook. SEO (search engine optimization) se aplica la motoarele de cautare, fie ele interne sau externe. De aceea S(E)O – search optimization – pentru Facebook pare cel mai potrivit titlu. Dar sa revenim la subiectul postului.

In Romania, Social Bakers, raporteaza o crestere a numarului de utilizatori de 1.36% in mai fata de luna aprilie; 3 394 960 utilizatori de Facebook, reprezantand 43.60% din populatia online. La nivel global, Facebook afirma ca sunt “mai mult de 30 de miliarde de piese de continut (web links, post-uri de pe blog-uri, note, albume foto, etc.) uploadate in fiecare luna. Chiar daca principala actiune a utilizatorilor de Facebook nu este cautarea ci share, cautarea ramane prima dintre actiunile pe care le face un utilizator de Facebook cand vrea sa gaseasca ceva. Fie ca este vorba despre o persoana, o pagina, o aplicatie, un video, sau un restaurant :).

Pe Facebook, putem face cautari generale si sa filtram rezultatele in functie de rezultatele pe care le dorim: profile, pagini, grupuri, aplicatii, evenimente, rezultate web (Bing), posturi ale prietenilor, posturi ale oricui, posturi in grupuri.

In momentul in care facem o cautare generala pe Facebook, de exemplu restaurant bucuresti, fara sa alegem tipul de rezultate pe vrem sa-l obtinem, o sa primim, de obicei:

Profile personale si pagini:

Posturi si cautari web pe Bing:

Sunt afisate numai 10 rezultate de posturi si profile, cateva posturi ale prietenilor (unul sau mai multe in functie de cate persoane discuta despre cautare pe care o facem – pentru Lady Gaga mi-au aparut vreo 4 posturi toate comentate :)) si 3-5 rezultate web de pe Bing. La fiecare categorie avem un buton Vezi mai multe pentru a vizualiza mai multe rezultate.

Daca segmentam pe tipul de rezultate, vom obtine 10 rezultate de tipul dorit, urmate de butonul Vezi mai multe rezultate.

Cum sa facem atunci sa aparem la cautarile care ne intereseaza? Am gasit un articol pe Blogul Facebook despre cautare, dar din nefericire pare a nu fi updatat de mult timp (2009). Din cauza aceasta este un pic greu sa stim ce lucruri conteaza cu adevarat pentru cautarea in Facebook. Era specificat faptul ca se face cautare in feed-urile nu mai vechi de 30 zile pentru updatarile de status, imagini, link-uri, video-uri, note care sunt scrise de catre prieteni nostri sau pe paginile ale caror fani suntem.

Cateva lucruri la care m-am gandit si pe care vreau sa le experimentez odata cu crearea paginii de Facebook seogan:

Cuvintele cheie sunt foarte importante. Rezultatele for fi afisate in functie de status-uri, link-uri, titlurile video-urilor sau descrierile lor. Am cautat foarte mult sa vad daca apar si in comentarii, dar nu – cuvintele cheie nu au fost luate in considerare in comentarii. Ci doar in cele de mai sus. Din cauza aceasta, continutul extern la care dam share pe Facebook, trebuie sa contina cuvintele cheie in Titlu si in URL. Descrierea este luata de obicei din articol, din primele paragrafe (daca nu exista meta description).

Setarile posturilor nu trebuie sa fie private. Daca vreti ca oricine sa poate sa gaseasca la cautari facute “by everyone”, atunci ceea ce se petrece pe wall, nu ar trebui sa fie privat, ci vizibil de catre oricine. Pentru a putea fi si indexat. In plus, cat mai multe comentarii si share-uri la link-uri pe wall post-urile vizibile de catre oricine, vor crea autoritate sociala pentru acele posturi in motoarele de cautare “obisnuite” (Google, Bing).

Atentie la optiunile de aparitie a profilelor la cautare. Din Account – Privacy Settings – Apps and Websites, avem o sectiune de Cautare personalizata:

In aceeasta sectiune trebuie sa fim siguri ca acceptam ca sa apara profilul la cautari. Nu numai prieteni nostri cauta, ci si prietenii prietenilor si cei care sunt in reteaua extinsa.

Cat la suta din rezultatele care apar sunt profile active, pagini pe care se da share zilnic sau foarte des? Nu sunt sigura. Dar cred ca unul dintre factorii luati in considerare pentru aparitia in rezultatele cautarilor este interactiunea. Facebook este despre useri si interactiune, deci nu ar avea cum sa nu se ia in considerare care status-uri, link-uri, video-uri creaza mai multa interactiune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *